FANDOM

Äänenvaimentimella tarkoitetaan aseiden yhteydessä piipun suulle kiinnitettyä tai kiinteästi asennettua (nk. kiintovaimennin) osaa, jonka tehtävänä on vaimentaa aseesta laukaisun yhteydessä lähtevää ääntä. Oikeissa tuliaseissa äänenvaimennin on tehokas vain mikäli luodin lähtönopeus on alle äänennopeuden, tällöin nk. yliäänipamaus jää vaimentamatta. Airsoft aseissa kuulan lähtönopeudella ei ole merkistystä, sillä airsoft käyttöön tarkoitetulla äänenvaimentimella pyritään poistamaan piipun päästä ilmavirran aiheuttama purkauksen ääni.

Suurin osa airsoft aseen äänestä tulee koneistosta ja tämän vuoksi läheskään kaikissa aseissa ei ilman muutoksia kannata käyttää äänenvaimenninta.

Oikean tuliaseen äänenvaimentimen toiminta perustuu siihen, että ruutikaasuja estetään purkautumasta korkeapaineisena ulos. Tämä estetään ns. haitoilla, jotka toimivat eräänlaisina osastoina äänenvaimentimessa. Tällöin ruutikaasut laajenevat ja jäähtyvät ennen aseesta lähtöä. Airsoft äänenvaimennin toimii kutakuinkin samalla periaatteella; vaimentimen sisällä on myös ns. haitat, mutta as-versiossa äänenvaimentimen sisällä on yleensä vaimennusmateriaalia (vaahtomuovi jne...), johon ääni jää kiinni.

Äänenvaimentimen tarkoitus on muuttaa laukauksen äänen taajuus matalammaksi, jotta äänen paikallistaminen olisi vaikeampaa. Yleensä terävä paukahdus muuttuu äänenvaimentimen kanssa matalaksi. Monet käyttävät äänenvaimenninta myös peittämään pitkän sisäpiipun.

Äänenvaimeninta kutsutaan piireissä monella eri termillä esim. "silu", "änkkä", "änäri" ja "sailenseri".

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki