FANDOM

Jousitoimisen aseen toiminnalliset osat ovat piippu, sylinteri, mäntä, jousi ja liipaisinkoneisto.

Ase viritetään käsin vetämällä aseen virityskahvaa tai luistia taakse, jolloin jousi puristuu kasaan männän jäädessä taka-asentoon, minkä jälkeen virityskahva tai luisti johdetaan eteen, jolloin kuula siirtyy lippaasta hop-up-kammioon. Näin ase on laukaisuvalmis. Aseen viritys puretaan vetämällä liipaisinta, jolloin jousi painaa männän eteen ja synnyttää ilmanpaineen joka purkautuu piipun kautta lennättäen kuulan, aseen tehosta riippuen, vaihtelevalla nopeudella.

Jousitoimisia aseita eli "vemppuja" valmistetaan useissa maissa kuten Kiinassa, Japanissa ja Taiwanissa. Hintahaitari on erittäin laaja. Laadukkaiden kertaviritteisten pistoolien hinnat ovat noin 25–90 €, konepistoolit maksavat noin 60-130 €, rynnäkkökiväärit 90–150 € ja haulikot 80–250 €. Käsiviritteiset tarkkuuskiväärit ovat oma lukunsa: Hyvä tarkkuuskivääri maksaa noin 200- 600€, joissain tapauksissa lähes tuhat euroa. Muun muassa Low Tech Customs valmistaa erittäin suurihintaisia airsoft-aseita.

Kalleimpia jousitoimisia aseita (kuten tarkkuuskiväärit) voidaan virittää, jolloin kuulan lähtönopeus kasvaa. Parhaimpiin tai suosituimpiin malleihin on saatavilla laaja valikoima erilaisia viritysosia, kuten teflonsylintereitä, liipaisikoneistoja, kevyitä mäntiä, kuulalaakeroituja jousenohjaimia, parempia hop-up-kammioita, sylinterin/männänpäitä sekä tarkkuuspiippuja.

Luokan Jousitoiminen sisältämät sivut

Seuraavat 9 sivua kuuluvat tähän luokkaan. Sivujen kokonaismäärä luokassa on 9.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki