FANDOM

Kenttäpurku Muokkaa

Kenttäpurulla tarkoitetaan aseen nopeaa purkamista. Oikeissa tuliaseissa tämä merkitsee sitä, että ase pystytään puhdistamaan sisältä tarpeen vaatiessa. Airsoft-aseissa tämä tarkoittaa yleensä aseen helppoa purkamista yleensä kahteen pääosaan ja sitä myöten esim. rataslaatikko ja piippu. On malleja, jotka kenttäpuretaan painamalla nappia, kuten Steyr Aug. Tässä mallissa, jopa Hop-up -yksikkö saadaan purettua pieniin osiin avaamatta ruuvia. Rataslaatikko lähtee avaamalla kaksi ruuvia.

On malleja, joissa kenttäpurku tapahtuu avaamalla 1-3 ruuvia. Esim. Thompsonissa tämä tapahtuu avaamalla tukin takimmainen ruuvi ja painamalla tukin juuressa olevaa nappia. Näin saadaan irti ylä-ja alarungot toisitaan irti.

Kenttäpurku ei ole pakollinen aseen huollon kannalta, mutta helpottaa sitä huomattavasti. Piippu saadaan putsattua ilman kenttäpurkua, mutta Airsoft-aseet tarvitsevat muiltakin osin säännöllistä hoitoa. Joidenkin kauppojen takuu raukeaa, jos kenttäpurun suorittaa. Kannattaakin kysyä kyseistä asiaa asetta ostettaessa.

Myös melkein kaikissa blow-back pistooleissa on mahdollisuus kenttäpurkuun, joka onnistuu useimmiten liipaisimen etupuolella olevan tapin ansiosta. Tämä tappi irroittaa luistin ja ase on näin helppo huoltaa ja puhdistaa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki