FANDOM

Lähtönopeus ymmärretään yleisesti kuulan liikenopeutena aseen piipun suulla. Lähtönopeuden perusyksikköinä airsoftissa käytetään joko fps (UK, US - jalkaa sekunnissa = 0,34048 m/s) tai m/s (EURO - metriä sekunnissa = 2,937fps).

Lähtönopeus ei ole kuitenkaan suorassa suhteessa aseen ampuman projektiilin (kuulan) kantomatkaan; vaikka seuraava päteekin "mitä suurempi nopeus, sen pidemmälle kuula lentää". Jos otetaan huomioon vain lähtönopeuden vaikutus kantamaan, niin esimerkiksi vakiovirityksen nosto M100 tasoiseksi tuo 0,20 grammaiselle kuulalle 4 metriä lisää kantomatkaa. Jos vakioviritys taas nostetaan M120 tasoiseksi, tulee 0,20 grammaiselle kuulalle lisää noin 9 metriä kantomatkaa. Vakiovirityksestä M150 tasolle taas kantomatka lisääntyy 14 metrillä 0,20 grammaiselle kuulalle. Tätäkään lisäystä ei tietenkään välttämättä saada suoraan hyödyksi jos HOP-UP on väärin säädetty.

Harrastusteknisesti on myös hyvä ottaa huomioon, että hyvin alhaisella nopeudella liikkuvan kuulan osumaa ei välttämättä tunne varusteiden läpi, eikä kanna pitkälle - kääntäen taas liian suurella nopeudella osuva kuula voi aiheuttaa konkreettisia vaurioita pelaajalle tai pelaajan varusteille pitkänkin matkan päästä.

Kun lähtönopeus sekä käytettävän projektiilin (kuulan) paino tiedetään, voidaan näiden arvojen perusteella laskea aseen kuulalle antama liike-energia. Nykyiset aseiden viritysrajat (esim. useimmilla yhdistyksillä on määritellyt viritysrajat turvallisuussyistä) perustuvatkin nimenomaan tiettyyn lähtöenergiaan (esim. hyvin yleinen viritysraja automaattiaseille on 1,44J, joka vastaa 0,2g kuulalla noin 120m/s).

Katso myös optimi kuula eri etäisyyksille, jotta se olisi mahdollisimman nopeasti perillä.

Lähde kantomatkan lisäyksen arviointiin: http://www.students.tut.fi/~lampio

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki