FANDOM

Heckler & Koch MP5 (saks. Maschinenpistole 5) on saksalaisen Heckler & Koch -tehtaan vuodesta 1966 valmistama konepistooli, joka ampuu 9x19mm Parabellum/Luger patruunoita.MP5 on viranomaiskäytössä ympäri maailmaa; Suomessa asetta käyttävät sekä poliisi, rajavartiolaitos että puolustusvoimat. Suomen poliisin (pois luettuna Helsingin poliisilaitoksen valmiusyksikkö Karhu) käytössä olevat aseet ovat kertalaukausversioita.

MP5:n liitteenä käytetyt mallitunnukset: Muokkaa

  • A1 tarkoittaa tukitonta mallia, jossa rungon sulkee pelkkä peräkuppi.
  • A2 tarkoittaa kiinteätukkista mallia.
  • A3 tarkoittaa teleskooppitukkista mallia.
  • A4 tarkoittaa mallia, jossa on kerta- ja sarjatulen lisäksi kolmen laukauksen purskeita ampuva laukaisukoneisto.
  • A5 tarkoittaa teleskooppitukkista mallia, jossa on kerta- ja sarjatulen lisäksi kolmen laukauksen purskeita ampuva laukaisukoneisto.
  • K (Kurz) lyhyt malli pystymallisella etukahvalla.
  • K PDW (Personal Defence Weapon): liekinsammuttimen/äänenvaimentimen kiinnityksellä varustettu piippu, Choaten valmistama taittoperä ja pystymallinen etukahva.
  • N Yhdysvaltain laivastolle kehitetty malli ns. Navy-laukaisukoneistolla.
  • SF (Single Fire) tarkoittaa pelkkää kertatulta ampuvalla laukaisukoneistolla varustettua mallia.
  • SD (schalldämpfer, saks. äänenvaimennin) tarkoittaa kiinteällä äänenvaimentimella ja pyöreällä etutukilla varustettua mallia.

Airsoft-versiota aseesta valmistaa mm. Jing Gong.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki