FANDOM

PTW (Professional Training Weapon) on Systeman valmistama - alunperin ase- ja poliisivoimien harjoittelukäyttöön markkinoitu - sähkökäyttöinen airsoft ase. PTW sarjan aseet jaetaan 6 eri sarjaan: GEN1, GEN2, GEN3, MAX2007, MAX2008, Super-MAX; näiden sarjojen erot rajoittuvat lähinnä ohjauselektroniikkaan (pl. lukien Super-MAX jossa rattaiston välitystä on muutettu M170 tasolle sopivammaksi).

Eri PTW versiotMuokkaa

GEN3 ja vanhemmatMuokkaa

Näitä PTW versioita ei enään valmisteta. Näissä malleissa on vanhemman mallinen EL-003 ja 6.1mm sisäpiippu.

MAX2007Muokkaa

Tämä PTW versio on toimivuudeltaan paras valinta, valitettavasti niitä saa enään käytettynä. Tässä versiossa on 480-sarjan moottori joka on huomattavasti varmatoimisempi kuin uudempi 490-sarja.

MAX2008Muokkaa

Tämän version ja MAX2007:n välillä on vain muutama ero, mutta niiden negatiivinen vaikutus suorituskykyyn on huomattava: tämä PTW-versio käyttää 490-sarjan moottoria, jonka korkeutta ei voi säätää (jonka takia useat MAX2008 version PTW:t kuulostavat paljolti kulmahiomakoneilta), ja uutta EL-003 -piiriä.

Super-MAXMuokkaa

Super-MAX:in ja MAX2008-version välillä ei ole muita eroja kuin Super-MAXin rattaiston erillainen välityssuhde, jonka takia tämän PTW-version sarjatulen nopeus on muita versioita hitaampi.

PTW:n erot normaaleihin AEG:hinMuokkaa

RataslaatikkoMuokkaa

Koska Systema on pyrkinyt noudattamaan PTW-sarjan aseissa mahdollisimman tarkasti oikean AR-15 -sarjan aseiden mittoja on PTW:ssä ohuempi kahva kuin normaaleissa AEG:ssa, tämän takia Systema on joutunut suunnittelemaan PTW:n moottorin täysin uudestaan. Myös PTW:n rataslaatikko on normaalista AEG:ista poikkeava: Systema käyttää normaalin kolmen rattaan sijaan mm. porakoneista tutta rattaistusta jonka ansiosta rataslaatikko on pienempi kuin normaalissa AEG:ssa, mutta se tuottaa riittävästi vääntöä aina M170 tasolle asti.

PTW-sarjan aseissa on ns. nopea viritystason vaihto, joka on toteuttettu muusta rataslaatikosta irrallisella sylinterillä, joka voidaan poistaa aseesta sen ollessa kenttäpurettuna.

ElektroniikkaMuokkaa

Siinä missä normaalin AEG:n virtapiirinä toimii yleensä vain mekaaninen kytkin on PTW:n virtapiiri huomattavasti monimutkaisempi: PTW:n sisältä löytyy kolme piiriä jotka Systema on nimennyt seuraavasti EL-001, EL-002, EL-003.

EL-001Muokkaa

EL-001 -piiri toimii PTW:n sydämmenä, joka nitoo aseen eri toimminnot yhteen. EL-001 versioita löytyy kahdenlaisia: kolmella ohainjohdolla (Vcc, GND, ohjaus) ja neljällä ohjainjohdolla (Vcc, GND, ajo, jarru). EL-001 -piirillä on mikrokytkin, joka vastaanottaa liipasimen painallukset, ja optinen sensori jonka avulla EL-001 pystyy tunnistamaan rattaiston asennon.

EL-002Muokkaa

EL-002 -piiri tunnistaa tulivalitsimen asennon. EL-002:ta ei ole olemassa kuin yksi versio, joka sopii kaikkiin PTW malleihin.

EL-003Muokkaa

EL-003 -piiri toimii PTWn moottorin todellisena virranohjaimena. EL-003 -piiristä on olemassa kaksi versiota joista aikaisempi oli hyvin herkkä rikkoontumaan Systeman suunnittelussa noudattamien säästötoimenpiteiden takia. Uudemmassa EL-003 -piirissä käytettyt komponentit ja ideat on kopiotu Terry Fritzin SW-Evolution MOSFET yksiköstä, jonka takia näiden piirien toiminta on huomattavasti varmempaa. Uudemmalla EL-003 -piirillä on kaksi MOSFET-kanavatransistoria joista toinen on IRF1404, joka ajaa moottoria, ja toinen IRF4905, joka jarruttaa moottorin likkeen. Uudemmalla EL-003 -piirillä on kaksi optoeroitinta joita käytetään EL-001 -piirillä olevan mikrokontrollerin signaalin vahvistamiseen ja muuntamiseen. Systema on suunnitellut jarruttavaa FET:iä ohjaavan optoerottimen kytkennän niin, että mikrokontrollerin signaalin nouseva reuna vie jarruttavan FET:n Gate jalan oikosulkuun jolloin FET aukeaa, tämän ansiosta P-kanavan jarru FET:tiä voidaan ohjata samoin kuin ajavaa FET:kin.

PTW:tä löytyvän monimutkaisen sähköisen ohajusjärjestelmän ansiosta aseella voidaan ampua kolmen laukauksen purskeita, eikä aseen koneisto koskaan jää vireeseen.

RealismiMuokkaa

Systema on suunnitellut PTW:n lippaat uudestaan niin, että ne vastaisivat oikean lippaan mittoja, joten ne eivät ole yhteensopivia muiden AEG:en kanssa. PTW:n lippaiden erikoisuutena on se, että ne syöttävät jokaisen kuulan ja ne estävät asetta ampumasta kun lipas on tyhjä. Ennenkuin aseella voidaan ampua - täyden lippaan asettamisen jälkeen - täytyy aseen kyljestä löytyvää lukon vapautinta painaa joka nollaa aseen sähköjärjestelmän.

PTW:den ongelmatMuokkaa

PTW-sarjan aseissa on todettu muutamia ongelmia:

  1. GEN3 ja vanhemmat
    1. EL-003 -piiri on hyvin herkkä rikkoutumaan, pahimmillaan saattaa koko piiri syttyä palamaan FET:n rikkoudututtua.
    2. Vanhat lippaat voivat estää asetta ampumasta vaikka lippaassa olisi vielä kuulia.
  2. MAX2008 ja Super-MAX
    1. Useimmissa MAX2008-sarjan aseissa on 490-sarjan moottori joka on huomattavasti 480-sarjaa huonompi ja saattaa olla rikkoutunut jo tehtaalla tai saattaa kuolla muutaman viikon sisällä ostosta.
    2. Super-MAX sarjan ilmestettyä 490A-sarjan moottoreihin tehtiin pieni rakennesmuutos, jonka seurauksena moottori voi jossain tapauksessa toimia suhteellisen hyvin, mutta jos moottori ei toimi ei sen korjaaminenkaan luultavasti onnistu.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki