FANDOM

TM UZI S.M.G.Muokkaa

Marui aloitti valmistamaan sähkötoimista UZI:aan vuonna 1998. Airsoft-kansa ihmetteli kuinka Marui saisi mahtumaan rataslaatikon näin pienikokoiseen aseeseen. Ratkaisu oli outo mutta toimiva.

FaktatMuokkaa

Aseeseen valmistetaan 40, 55, ja 220 (Hi-cap) vetäviä lippaita. Näistä viimeinen vastaa realsteel UZI:n 32x9mm lipasta, joka on muita fyysisesti isompi. Aseeseen uppoaa pitkulainen AK-akku. Pituutta aseella on tukki taitettuna 455 mm ja tukki auki 655 mm. Piipunpituus on 245 mm ja tarkkuuspiippu on mahdollista asentaa. Painoa aseella on 2.07kg, juuri sopivasti.

Rakenne ja ulkonäköMuokkaa

Aseen ulkopuoliset metalliosat: piippu, lukkokansi, hihnalenkit, takatähtäin, tulenvalitsin,liipasin, tukki, lippaanvapautin ja kahvavarmistin. Aseessa on liikuva latauskahva jolla ei ole tosin mitään roolia aseen toiminnassa. Merkinnät eivät ole aidot mutta tavoittelevat aitoja. Tukki on erittäin hyvä, tukeva ja taittuu kokonaan edestä pois. Irroitettavasta kahvasta johtuen ase natisee hieman. Muuten muoviosat ovat ihan laadukkaita. Akkutila löytyy irroitettavan lukkokannen alta jossa myös hopinsäätö on. Optista tähtäintä aseeseen ei saa mutta pienellä kiskonpätkällä, poralla ja ruuveilla saa toimivan ratkaisun.

SisäosatMuokkaa

UZI käyttää siihen erityisesti valmistettu Gearbox 5 rataslaatikkoa. Sen kuoret on valmistettu muovista, joka tuhoaa viritysmahdollisuuden. Marui ilmoitti aseen valmistuessa omaavan Realshock toiminnon, eli oikeasta aseesta tutun rekyylin. Tämä johtuu siitä että joka laukauksella mäntä iskee "väärään suuntaan" ja aiheuttaa tärinää.

KäytössäMuokkaa

Aseen ergonomia on suoraan 40-luvulta ja on kehno. Vasenkätisen vaikeampi käyttää, mutta harjoittelulla sekin onnistuu. Tähtäimet ovat karut mutta asetta käyttämällä niihin tottuu. Kantohihnan aseeseen saa. Pitkä lipas saattaa aiheuttaa hankaluuksia ryömiessä. Tulenvalitsin on kahvan alla, eikä sitä saa painettua oikeakätinen liipasinkädellä. Akku kuluu tavallista nopeammin pitkistä johdotuksista ja kylmää johtavasta metallisesta lukkokannesta johtuen. Lähtönopeus on vähän vakio AEG:tä pienempi.

TiivistysMuokkaa

Virittäminen on niin tärkeää joillekin etteivät voi sietää UZI:n kaltaisia erikoisuuksia. Siksi sen maine on mustamaalattu ja pilaa aseen myyntimenestystä. Toiset taas näkevät UZI:n pelleily-ja räiskintäaseena. Realistisia asukokonaisuuksiakin olisi tarjolla, esim. Bundeswehr käytti UZI:a ahkerasti kevyenä konepistoolina.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki